måndag, juni 01, 2009



och medan jag städar sjunger jag med till tiger lou på stereon;
svetten lackar lite och solen steker på fönstren,
jag anser mig nog ha fått i alla fall lite brunare armar och jag tror att man skulle kunna kalla mina kinder solkyssta nu. jag sjunger med och försöker fundera över vilka kläder jag ska köpa nästa gång jag går på stan. tror jag behöver nya skor. inser att jag köpte nya skor i onsdags. tänker att jag behöver nya lågklackade skor.

på soldäcket till huset vid havet flinar min pappa på det där sättet han har börjat med de senaste veckorna, och jag tittar irriterat på honom, försöker förmedla att nej, det kommer inte komma hit någon manlig bekant på middag under den närmsta framtiden; drar på mig hörlurarna och går ut genom grinden.
ner mot det stora blå lyssnar jag på åt helvete med himlen och tänker att det är en av de bästa låtarna jag vet för tillfället. skriven bara för mig och resten av de sex miljarderna på jordklotet. och medan jag drar av mig min klänning samtidigt som jag röker upp de sista centimetrarna på cigaretten tänker jag att
åt helvete med himlen och havet och solen och månen,
åt helvete med dig och mig och honom och alla andra,
åt helvete med olyckan och lyckan och dekadensen och de lugna mornarna
innan jag kastar mig ner i det stora blå med huvudet först.

jag tänker att åt helvete med uppfostran när jag drar av mig bikinitoppen framför ögonen på gubben på andra sidan av bryggan,
sätter på mig klänningen, vinkar och ler när jag går förbi och tar på på mig hörlurarna igen;

och med avalanches på högsta volym och solen i ögonen börjar jag för första gången på mycket, mycket länge fundera på att börja arbeta med vad jag faktiskt har.

Inga kommentarer: