torsdag, oktober 04, 2007

and when she talked about her fall, i thought she talked about a season, i never understood at all

och jag ville skriva någonting med titeln "early september and the kids start school / leaves are floating in the swimming pool", men september sprang iväg och nu är det oktober, men vädret är vackert här just nu. träden börjar lysa röda medan solen fortfarande lyser gul, gör att himlen lyser blå och luften är sådär frisk, klar, kall som den bara är i göteborg på hösten. jag har gått i de nya skorna hela veckan, men alla dessa kullerstenar har slitit ner klacken redan, så jag har fått rensa ut den där garderoben och nu står de där vid ytterdörren, uppradade; svarta stövlar, bruna stövlar, jodpuhrs bredvid ballerinas, de vita tygskorna och de där grå mockapumpsen. jackorna har jag också hängt fram, jag var till och med och köpte en mössa häromdagen. jag klagar inte över sommarens död, nej, det är okej, i år är det okej, inte energi nog att vara dålig förlorare längre.
jag bokar biljetter också, till konserter men framför allt till paris, och när jag sitter på en stentrappa och ser ut över avenyn ända ner till kungsportsplatsen så ler jag stort medan jag skakar på huvudet åt cigarretten han försöker stoppa i min mungipa, för jag ska inte röka, sparar min rökbudget till paris, i paris ska jag leka dekadent och dricka rödvin och röka och kyssa pojkar med basker och randiga tröjor, men inte här;
här ska jag sitta på stentrappor och andas klar, frisk, ren luft medan lunchfolket vandrar upp och ner längs den där gatan som är stadens mest kända och tråkiga på samma gång, medan jag lyssnar till hur han bredvid pratar om hur tråkigt det är att han inte kan kyssa andra flickor nu när han har flickvän. sedan säger vi hej och jag går neråt, över kanalen och köper espresso macchiato och en take away-låda med sju bitar sushi innan jag tar spårvagnen till andra sidan stan.

och på nätterna drömmer jag att han kysser mig.

2 kommentarer:

eija sa...

just när jag läste det du just skrev spelades Yann Tiersen - Comptine d'un autre été: l'après midi upp i mitt rum och något kändes i magen eller bröstet. jo. självklart förstår jag. och jag håller med på något vis.

vin är min vän och det skulle du också vara.

hösten är verkligen här
jag klarar inte av ett fall till
så jag tvingar mig uppe

jag hoppas du mår bra

eija sa...

vad lika våra bilder är, såg jag nu.

jag inser att du hade din först. hihi. f'låt.