fredag, augusti 14, 2009

och om jag skulle få leva en gång till hade jag gjort allt igen;
väntat, saknat, gråtit,

vaknat upp till solnedgångar och fallna piedestaler;
jag hade lämnat lika mycket, för jag har alltid fått något nytt till slut.
jag hade hittat; älskat,
sårat, lämnat;
dött inombords och skrikit;
fötts på nytt och lyssnat till
tonerna av hela världen för allt som finns - det finns runtomkring,
alltid.

jag hade möblerat varje hus precis som om jag
skulle bo där för alltid;

rökt lika många cigaretter och druckit lika mycket vin,
legat med samma män och
somnat intill ännu flera.
jag hade varit lika återhållsam men
alltid med min glimt i ögat;
dansat lika mycket som jag gjorde ikväll,
lett lika stort när fransosen lutade sig fram mot mig;
för du stod med henne på andra sidan av serveringen men
jag såg att du inte kunde låta bli att stirra;
och det gör mig inte mycket nu att inte veta om det var på grund av svartsjuka
eller bara ett studerande för att du inte förstår mig.

och om jag skulle få leva en gång till hade jag gjort allt igen;
väntat, saknat, gråtit,
vaknat upp till solnedgångar och fallna piedestaler;
jag hade lämnat lika mycket,
för jag har alltid fått något nytt till slut.
jag hade hittat; älskat,
sårat, lämnat;
så som jag nu måste lämna dig för någonting annat,
kanske någon annan,
kanske någon som allting blir så mycket enklare med,
och kanske,
är en dag allt annorlunda,
och inte nu, kanske sen
kan vi göra allt igen.

4 kommentarer:

S sa...

otroligt vackert och sorgligt och hoppfullt, jag får rysningar. <3 till dig

jonny sa...

det passar med nu.. oslo, regn och dekadens. mycket vackert. sen är jag glad att du inte ska leva om igen för mannen du ska lämna kommer att bli förbannat ledsen...

trasselfia sa...

S: <3 till dig

jonny - läser du? tack. han är nog redan, tror jag. varje gång jag är nära vill jag krypa upp mot hans axel och slå armarna runt honom; blotta strupen. men det går inte. kanske sen. jag hoppas på sen.

jonny sa...

det gör ont att gå sönder. men frågan är om det inte gör mer ont att kasta sig mot någons hjärta och visa sig för denne och säga:

du kan ha sönder mig nu.

så sen kan verka som en ursäkt..