onsdag, maj 07, 2008

hjälp

och klackarna gör så ont trots att jag lyckats hälla i mig upp mot åtta glas vin att jag är tvungen att sätta mig ner på gatan och sedan går jag barfota upp längs en aveny som förutom oss är folktom, för normala människor ligger tydligen och sover på tisdagsnätter.

jag delar en taxi och han hoppar av på prinsgatan och taxichauffören tittar frågande på mig där jag sitter i framsätet med avdragna strumbyxor och barfota fötter och jag ignorerar det och kastar upp en sedel och säger att det är jämt så när han svänger in på min gata,
och sedan får jag reda på att det visst är möjligt att rasa uppåt medan jag drar mig upp för min trappa och kryper ihop i min säng under någon stjärnklar himmel som avtecknar sig på andra sidan takfönstret.

jag kan inte sova på mornar längre så jag duschar i en halvtimme; sköljer bort nikotin under naglar och rödvin från läppar,
packar en väska och svänger in på nåt café i vasa för att höra något dravel om hur änglahårets nedgångna kärleksobjekt fortfarande ligger kvar i hennes säng och jag dricker mitt kaffe svart och röker upp mitt cigarettpaket med ursäkten att jag kommer att må dåligt av att se det senare, innan jag åker ut till havet och somnar med ansiktet neråt i en solstol i trädgården.

på kvällen äter jag omelett och dricker pepparmintsthé medan jag ser ut över någon solnedgång på altanen och jag vet inte riktigt hur jag mår, om det är upp eller ner,
och jag ser mig själv i spegeln och känner inte riktigt alltid igen mig;
har färgat håret mörkare igen och jag ville kyssa någon häromkvällen så jag vände mig om och tog första bästa och sedan gick jag och jag är inte säker på om det är ett normalt beteende.

när solen går ner sitter jag på golvet med fingrarna i håret och jag är för rastlös för att sitta still och för trött för att röra på mig och jag har en hög med saker jag borde göra men jag är på något sätt oförmögen att göra allt; söka arbete, städa, äta, ringa människor, studera,
istället tar jag två ipren, går och lägger mig, och försöker glömma att han har gjort slut med sin flickvän och är på väg hem just i detta nu.

1 kommentar:

Anonym sa...

Oj, när jag läste slutet.

Göteborg var fint förresten. Fastän det regnade då