tisdag, april 15, 2008

up, down, turn around, please don't let me hit the ground

saker jag gör om dagarna och nätterna:

sover, får blombuketter, äter äpple, dricker pepparmintthé,
dricker vin, stirrar in i väggar, stirrar ute genom fönster, duschar,
ignorerar arbetssamtal, försöker komma ihåg hur man studerar, duschar igen,
står mitt på dansgolv och undrar vad meningen med livet är, går promenader,
dricker kaffe, går fler promenader, drar fingrarna genom håret,
försöker sluta lyssna på hur mitt hjärta dunkar i takt när jag ska somna,
lyssnar på silent shout och skriker tyst medan jag går som en zombie genom nordstan,
åker spårvagn utan att stämpla, kryper ihop till bollar,
försöker dölja mitt rödgråtna ansikte för främlingar i nattrafiken som nyfiket plirar,
tittar på utsikten från viadukter,
äter mer äpple och dricker mer pepparmintthé,
handlar kläder, skor och smink,

hostar,
går,
lyssnar,

låter solstrålarna smeka mig över kinden och göra skinnjackan varm vid sidan av kanalen, köper apelsiner, pratar med vänner, skrattar, drar fingrarna över läpparna,
flörtar, ler, stirrar på körsbärsträd, sitter på solsidan av spårvagnen,
går genom viktoriapassagen, dricker vin iklädd klackar i sällskap med människor jag tycker om,
dagdrömmer, lyssnar på håkan hellström, letar efter bekanta ansikten på stan, tar långa bad med ljus tända vid sidan av, går havspromenader,
har det fint.

och jag kan inte komma över hur konstigt livet är.

1 kommentar:

* sa...

det här är så likt en dikt jag skrev en gång. om livet du vet, när man undrar vad fan det är man väntar på.
det tog tid att hitta svaret. livet du vet.