fredag, mars 02, 2007

i'm the stalker, the funeral face that will follow you ever and ever you go

och jag tar en ipren mot huvudvärken innan jag stänger dörren bakom mig, springer, ramlar på vagnen och hinner precis i tid till frisörbokningen. mina frisörer är de bästa och trevligaste, och jag hinner inte ens protestera innan M har knutit mina fingrar runt ett gigantiskt glas vitt vin. jag tänker varför inte, häller i mig det medan hon fixar topparna och luggen, och sedan får jag ett till.
E ringer, har gjort en lyckad tenta och vill bjuda mig på lunch, så jag åker dit och möter upp henne. känner mig inte jättehungrig utan petar mest i den lilla maten jag har beställt, men hinner hälla i mig ytterligare ett par glas vin innan hon pussar mig på kinden och säger att hon måste hem till sin pojkvän.
jag sätter mig på vagnen och inser att jag är packad,
och att klockan inte ens är halv fem.
sedan ser jag honom genom fönstret,
han springer och hinner precis med innan dörrarna stängs,
han sätter sig några säten framför utan att se mig,
och jag undrar vilken b-film det egentligen är jag är med i.

han har med sig henne,
hon den tråkiga,
och det glädjer mig att se att hon har en kepsmössa på sig,
och jag undrar vad det är han ser i henne.
sedan tackar jag gud för vinet, för jag inser plötsligt att jag inte har några som helst känslosvall i sikte,
och sedan fnittrar jag lite, innan jag tänker att jag nog håller på att bli galen.

och efter några hållplatser ska de av,
och när han får syn på mig ser han ut som om någon precis slagit honom i huvudet med en hammare,
och jag tackar gud för vinet, för jag bara ler och vinkar.
han nickar tillbaka med chock skrivet över munnen och ögonen, och kastar sedan ett öga bakåt för att se om hon har sett något.
det har hon inte.
han mimar hej med munnen innan han inser att han måste av innan vagnen fortsätter,
hoppar av,
och hon har fortfarande inte märkt någonting.

och när jag kommer hem går jag direkt ut i köket och häller upp ett glas till,
tackar gud för vinet,
och häller i mig det, med hoppet om att minnena inte kommer ikapp mig ikväll.

1 kommentar:

Jenny sa...

Fan, jag måste flytta dit du bor, om man får vin hos frisören!