onsdag, oktober 04, 2006

luno

och jag smäller i dörren, andas tungt och för mycket, bryr mig inte om att volymen på ipoden kommer göra mig döv, jag går går går går.
vill trycka upp förbipasserande främlingar mot tegelväggar, för jag vet vad de tänker, vill inte att de ska se på mig sådär, vill inte att de ska se att jag går för fort, har för svarta ögon, vill inte att de ska se att jag hatar ikväll.

and you're tired of your mum and you're tired of your dad
got you jumping through hoops, got you shaving your legs
let it pass, let it pass over you

and you're tired of your face and your tired of your nose
got you jumping through hoops, got you shaving your legs
let it pass, let it pass, let it pass over you

och jag hatar fjortisarna med ölburkar i händerna och jag hatar paren för de kysser varandra för äkta, jag vill kasta sten på bilar som kör förbi.
jag hatar människorna som tvingar mig att äta dubbla portioner för att de ska må bra, och jag hatar att jag måste koncentrera mig så hårt för att inte kasta gafflar i postkodsmiljonärentittandes människor, hatar att de blir upphetsade av trivialiteter.
jag hatar alla de som påpekar att jag ser nere ut, de som säger åt mig att le istället, för vad fan vet ni om någonting? jag hatar alla som vill att jag ska tala ut, för de ljuger, ljuger, ljuger.

and your nose is bleeding, and your nose is bleeding
you've been lying to me

och mina ben bränner, jag haltar av smärta från gamla skador men jag kunde inte bry mig mer, går för fort, har för ont men jag vill känna smärtan, den driver på mig, matar min ilska, jag blir inte arg ofta men någonting brände mig ikväll.

there will be no hesitation
there will be no confrontation
there will be no indication
there will be no cause
there will be no exultation
there will be no justification
there will be no way at all

och jag vill skrika på familj som alltid låtsas, som aldrig erkänner, aldrig någonsin förstår eller bryr sig, för så länge allt ser bra ut så spelar det ingen roll vad som händer innanför låsta ytterdörrar, och våra ytterdörrar har alltid varit låsta.

and your nose is bleeding, and your nose is bleeding
you've been lying to me
och jag hatar dig för att du aldrig skrek på mig, aldrig blev arg för allt jag inte gjorde, jag hatar dig för att du aldrig tvingade mig att inse vad det var jag gjorde. jag hatar dig för att du flyttade till andra sidan landet, jag hatar dig för att jag saknar dig för mycket, jag hatar dig för att du aldrig berättade för mig om henne, jag hatar dig för att du bara accepterade mig så som jag var och aldrig bemödade dig att ta reda på vad som pågick på riktigt. och jag hatar dig för att jag älskade dig så mycket, för att du fick mig att rämna, hatar dig för att det var du som grät den kvällen du lämnade mig och inte jag, hatar dig för att du tror att jag klarar mig bättre utan dig.

luno
come back to me the the way you were
the way you were when we were young
i'm trying to tell you everything
i'm trying to tell you everything

och jag hatar alla som lämnar mig, hatar er för att ni inte ger mig en käftsmäll och säger åt mig att komma upp på jorden, hatar er för att ni inte lägger armarna runt mig och låter mig gunga fram och tillbaka. hatar er för att ni bara låter mig låta er försvinna.

i can heal the blind, I can cure the sick
i can heal the blind, I can cure the sick
i can say the right things
i can say the right things
where'd you get so cruel, where'd you get so cruel
where do you go, where do you go?
cos you're never here

och jag hatar resten av er, hatar er som envisas med att stanna kvar, hatar er för att ni inte vet bättre, för att ni låter mig sätta knivar i er gång på gång.

and your nose is bleeding, and your nose is bleeding
you deserve it, you've been lying to me

men mest av allt hatar jag att jag en gång trodde att jag kunde börja om på nytt, undkomma allt som varit och bli ny människa, jag hatar att det inte går att gömma sig från det förflutna, hatar att det går som en skugga bakom mig och väntar på ögonblick som det här då det kastar sig över mig och våldtar mig, och jag hatar att jag stannar, att jag inte kämpar mer mot det, att jag inte har pepparspray att spruta skuggan i ögonen med.
mest av allt hatar jag att jag är så trött på mig själv.

Inga kommentarer: