fredag, oktober 30, 2009

sjung medan ljusen tänds över stan

och det är upp klockan åtta; dusch och ipren och
kollapsa i sängen igen,
sova till klockan tolv för
jag drack två öl för mycket igår igen,
minne av att snubbla av bussen och
jag kunde inte föra ett ordentligt samtal med honom bredvid för
han är söt och tänder mina cigaretter på ett annat sätt än du
brukade göra och
när han såg på mig sådär gjorde det ont i mig för allt jag undrar är om
du berättade om mig för honom när du åkte till honom dagen du lämnade mig.
vad du sa,
om mig.

mina vänner säger att han är konstig och jag nickar för
alla de jag tycker om är underliga,
dysfunktionella och
jag undrar när jag ska bli offer för teorin att
opposite attracts.

jag går ut och andas höstluft så klar som den kan bli i
stockholm innerstad;
irrar runt östermalm för att hitta restaurangen där alla sitter men ger upp,
stirrar på höstlöv,
går och tar en kaffe och går sedan genom hela staden, hem till hallen,
badrummet,
köket,
vardagsrummet,
gräver ner mig i sovrummet igen och
solen har gått ner men jag tvingar upp mig igen;
kläder utan röklukt,
svart smink,
röda läppar,
klackar på igen fastän
jag inget hellre vill än att somna om igen;
men jag måste ut och brinna för
det är det enda som håller mig vid liv.