lördag, januari 24, 2009


och jag får gå hela vägen hem för alla spaniens taxibilar verkar vara upptagna,
och det är lite hemskt,
för varje gång jag till slut stänger dörren efter mig känns det som om jag haft tur,

som om lyckan log mot mig och hindrade mig från att bli rånad, våldtagen och inkastad i en gränd medan jag gick där;
liten, full och hjälplös.

jag vaknar redan klockan nio av att det låter som om världen går under på andra sidan av min sovrumsvägg. det blåser storm i barcelona, och när jag går ut ser jag omkullblåsta träd på min gata; ser avspärrningstejp där man inte bör gå, innan vinden får tag i min kappfåll och gör den till någon slags mantel.

jag sätter mig på macba med en americano para llevar och tittar på hur skateboards åker fram och tillbaks. tycker om ljudet av hjulen mot asfalten; tänder en cigarett och besvarar hälsningen från någon som åker förbi. någon kommer med en systemkamera och frågar om hon får ta en bild av mig till något slags projekt, och jag känner hur bakfyllan irrar runt i huvudet; undrar om det blir bra, medan de två männen bredvid mig rullar ihop två joints och röker dem, med korta andetag.

jag vandrar genom raval till boquerian och köper några dagars ranson av frukt och grönsaker från en man som kallar mig för corazon,

går en bit längre bort och köper färsk tonfisk från medelhavet medan jag undrar hur i hela världen jag ska kunna få i mig någon mat idag; med dunkande huvud och snurrande mage.

jag går ut på ramblan igen, undrar om jag ser ut som en turist, och om mitt röda läppstift har gått bort helt nu. funderar på att åka en sväng till glories men orkar inte; promenerar hem, köper en knippe billiga blommor på vägen som jag ställer in i mitt nystädade sovrum.
min hyresvärdinna kommer hem från jobbet;
säger att hon inte kommer att gå ut under resten av dagen. berättar att dåliga energier flyger i luften när det blåser mycket - att de galna blir ännu galnare och att människorna får något vilt i ögonen,
nästan som varulvar precis innan fullmåne,
och jag undrar vad hon skulle säga om hon visste om alla de där tankarna som alltid snurrar runt i mitt huvud.

utanför viner vinden,
i en fin, fin stad.

2 kommentarer:

eija sa...

försiktighet ska vara bra har jag hört men sällan uttövat

men
var försiktig du

vad gör du förresten i spanien?

Ida sa...

åh du är så duktig.