söndag, december 23, 2007

god jul

och ute i huset vid havet,
kan jag sitta och stirra på min systerdotter i minuter utan stopp.
försöker förstå den där oförfalskade glädjen,
hur ett tomtebloss kan tända sådana där bloss i hennes ögon,
äkta,
och när hon vänder sig om och springer med öppna armar mot mig tvärs över hela rummet tappar jag allting,
och när hon håller om mig inser jag att jag inte minns hur man får en kram att kännas varm längre.

i mitt rum i huset vid havet är det lugnt. vita väggar, lakan, hyllor, och stjärnor i fönstrena. sterilt. fritt för mina tankar att måla, kladda ner varje kvadratcentimeter av väggarna, men jag håller dem hellre rena. enklare så.
det här är jag,
och så här är det.

och det tröstar mig att veta att julen fortfarande gör de andra glada,
samtidigt som det får mig att undra varför jag inte...
känner.
men det blir nog en god jul trots allt.
tror jag på det så är det så.


och när kvällen kommer ber jag om ursäkt för att jag är så iskall.

jag önskar att jag fortfarande kunde skylla det på dem.

2 kommentarer:

Yen sa...

God jul på dig! Hoppas det nya året kommer med goda saker.. Häng inte upp dig på allt det dåliga. Tror inte alls du är kall, kanske frusen. men upptindbar.
Skratta och hela världen skratta med dig!
Gråt och du gråter ensam!

trasselfia sa...

god jul och gott nytt år yen, tack för att du läser.